İran, Hürmüz Boğazı'ndan yıllık 40 milyar dolar gelir hedefliyor
Mehmet Yıldız · Per 25.06.2026 18:00
İran, savaşın başında trafiğini kestiği küresel petrol geçiş güzergâhı Hürmüz Boğazı üzerindeki kontrolünü artırarak milyarlarca dolarlık gelir elde etmeyi planlıyor.
İran, savaşın başında trafiğini kestiği küresel petrol geçiş güzergâhı Hürmüz Boğazı üzerindeki kontrolünü artırarak milyarlarca dolarlık gelir elde etmeyi planlıyor. The Wall Street Journal'ın konu hakkında bilgi sahibi yetkililere dayandırdığı haberine göre Tahran yönetimi, boğazda güvenlik, emniyet ve çevre hizmetleri karşılığında ücret alınmasının ilgili ülkelere yıllık 40 milyar dolar gelir sağlayabileceğini hesaplıyor. Planın uygulanması halinde İran'ın savaş öncesinde sahip olmadığı ölçüde nakit akışı ve kontrol elde edebileceği belirtildi. Bugün, İran Devrim Muhafızları Ordusu, ticari gemilere yalnızca Tahran tarafından onaylanan Hürmüz Boğazı güzergâhlarını kullanmaları yönünde uyarıda bulundu. Söz konusu uyarı, ABD ile İran arasında stratejik su yolunun geleceğine ilişkin kırılgan müzakerelerde yeni bir gerilim noktası oluşturdu. Uyarı, Umman'ın çarşamba günü Hürmüz Boğazı'nda yeni bir gemi geçiş güzergâhı açıkladığını duyurmasının ardından geldi. Umman, haftalar süren kesintilerin ardından deniz trafiği kademeli olarak yeniden başlarken söz konusu rotanın Uluslararası Denizcilik Örgütü ile koordinasyon içinde oluşturulduğunu bildirmişti.