İran ile ABD arasında Hürmüz Boğazı için telefon hattı kurulacak
Mehmet Yıldız · Sal 23.06.2026 03:43
İran, Hürmüz Boğazı'ndan gemilerin geçişi sırasında ABD veya diğer ülkelerle yaşanabilecek yanlış anlaşılmaları önlemek ve çözmek amacıyla doğrudan bir telefon hattı kurulmasını kabul etti.
İran, Hürmüz Boğazı'ndan gemilerin geçişi sırasında ABD veya diğer ülkelerle yaşanabilecek yanlış anlaşılmaları önlemek ve çözmek amacıyla doğrudan bir telefon hattı kurulmasını kabul etti. İran'ın başmüzakerecisi Muhammed Bakır Kalibaf, İran ile ABD'nin koordinasyon mekanizmaları oluşturulması konusunda anlaşmaya vardığını söyledi. Kalibaf, bu mekanizmaların bir telefon hattı ile gemilerin belirsizlik veya sorun yaşaması halinde iletişime geçebileceği bir merkezden oluşacağını belirtti. İran devlet medyasına konuşan Kalibaf, Hürmüz Boğazı'nın bundan sonra "İran'ın düzenlemeleri çerçevesinde" yönetileceğini ve savaş öncesindeki durumuna hiçbir zaman geri dönmeyeceğini ifade etti. İran'ın uluslararası hukuku eksiksiz uygulayacağını belirten Kalibaf, ortaya çıkabilecek sorunların ve yanlış anlaşılmaların hızla giderileceğini söyledi. Lübnan'da veya başka bölgelerde yaşanabildiği gibi Hürmüz Boğazı'nda da sorunların ortaya çıkabileceğini kaydeden Kalibaf, bazı gecelerde çatışmalar yaşandığını belirtti. Kurulacak telefon hattının en yüksek düzeyde güvenlik ve trafik akışı sağlamaya yardımcı olacağını ifade eden Kalibaf, Amerikalıların herhangi bir itirazı olması veya gemilerin güzergâh konusunda açıklamaya ihtiyaç duyması halinde hattı arayabileceğini söyledi. Kalibaf ayrıca İsviçre'deki görüşmeler sırasında İran'ın dondurulmuş fonlarından 12 milyar dolara erişiminin ve petrol yaptırımlarının kaldırılmasına ilişkin ayrıntıların kesinleştirildiğini öne sürdü.